Naprawa silników hydraulicznych – jak to się robi?
Silniki hydrauliczne wykorzystywane są w bardzo wielu zastosowaniach. Najczęściej możemy spotkać je w sprzęcie budowlanym, takim jak koparki, spychacze i tym podobne maszyny. Są one oparte całkowicie na hydraulice, wobec tego silnik spalinowy nie ma bezpośredniego połączenia z kołami, a napęd jest możliwy właśnie dzięki hydraulicznemu silnikowi. Zdarza się, gdy urządzenia te ulegają awariom i wtedy jesteśmy zmuszeni oddaje do profesjonalnego warsztatu, wśród którego usług jest naprawa silników hydraulicznych. Sprawdzamy jak ten proces przebiega.
Spis Treści
Regeneracja silników hydraulicznych – od czego zacząć?
Na początku serwisant czyści obudowę z wszelkich brudów. Praca z urządzeniami hydraulicznymi to przede wszystkim sterylność. Jakiekolwiek ciała obce, które dostaną się do środka, mogłyby zaszkodzić nie tylko samej naprawianej jednostce, ale również reszta układu w maszynie, gdzie silnik jest montowany. Dopiero później następuje rozkręcenie obudowy i ocena stanu wnętrza urządzenia. Typowy silnik pracuje podobnie jak pompa, stąd naprawy można często dokonać w tych samych serwisach, gdzie prowadzona jest też regeneracja pomp hydraulicznych. Jest on po prostu jej odwrotnością. Płyn pod ciśnieniem powoduje ruch zębatek, które następnie przekazują moment obrotowy np. na koła pojazdu. Koła zębate pracują w przestrzeni, która musi być możliwie jak najbardziej szczelna. Inaczej płyn będzie mógł przeciekać nieszczelnościami, zamiast generować siłę napędową. To też najczęstszy powód, dla którego prowadzona jest naprawa silnika hydraulicznego. Po prostu jego siła spada na tyle, że nie jest już w stanie wykonywać swojego zadania.
Naprawa silnika hydraulicznego – dalsze czynności
Jeżeli korpus nie ma rys ani głębokich wżerów, fachowcy przystępują do jego dokładnych pomiarów. Jeśli te wyjdą prawidłowo, może zostać on ponownie wykorzystany. Wymianie zawsze podlegają koła zębate, które tworzą zarówno serce silnika jak i pompy. Każdy serwis, gdzie prowadzona jest regeneracja pompy hydraulicznej wie doskonale jak obchodzić się z obydwoma tymi typami urządzeń. Niezmiernie istotne są też trzpienie, na których koła są osadzone i pracują. Jeżeli tam doszło do uszkodzeń powierzchni, muszą one zostać wymienione. Czasami, jeżeli trzpień jest integralnym elementem korpusu, naprawa niestety nie będzie możliwa. Ostatni etap to ponowne złożenie obudowy w całość oraz uszczelnienie. Na koniec, zanim regeneracja silnika hydraulicznego będzie gotowa, przeprowadzane są testy. Do wnętrza podawany jest płyn pod ciśnieniem, a specjalna maszyna bada czy urządzenie legitymuje się fabrycznymi parametrami pracy.